Stage. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tanja - WaarBenJij.nu Stage. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tanja - WaarBenJij.nu

Stage.

Blijf op de hoogte en volg Tanja

02 April 2019 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hallo Allemaal,

Gisteren is voor mij de laatste week van mijn stage begonnen. 25 februari ben ik begonnen met mijn stage. Stage is een verplicht onderdeel van St. Mary's university voor de Erasmus studenten. Voor zes weken lang moest ik gaan stage lopen op een basisschool. Ik werd in de oudste groep geplaatst hier noemen ze dat P7. De meeste kinderen in de klas zijn tussen de tien en elf jaar.

De eerste dag was het heel erg wennen en aan het einde van de dag was ik dan ook doodmoe. Maar nu dat ik meer in de routine zit is het eigenlijk ook wel heel leuk. Het wennen zat hem niet alleen in het verschil van middelbare school naar basisschool maar ook in het verschil tussen het onderwijs hier en het onderwijs thuis.

Een van de meest bekende verschil is natuurlijk het schooluniform. Alle kinderen hier dragen school uniformen. Maar er zijn ook dagen waarop de leerlingen tegen een donatie voor een goed doel hun eigen kleding mogen dragen of als het een speciale dag is zoals world book day mogen ze verkleed komen. Helaas zie je dat niet alle kinderen dit doen, misschien omdat de ouders het geld niet hebben voor de donatie of misschien wel een andere reden. Op world book day zat dan ook ongeveer de helft van de klas in uniform en de andere helft verkleed in de klas.

Nog een ander verschil is zoals ze het hier noemen Dinners. Dinners is eigenlijk het eten wat de kantine maakt voor de lunch en als leerling uit een arm gezin komt kunnen ze dit eten gratis krijgen. Ongeveer 80% van de leerlingen krijgt dit gratis. Dit geeft ook gelijk weer dat de school in een arme buurt ligt waar veel ouders erg weinig verdienen. Een voorbeeld van het eten wat de kinderen krijgen is kip nuggets met frietjes en witte bonen in tomaten saus en ze krijgen zelfs een toetje vandaag was dat een fruit salade. Ook als de kinderen op schooluitje gaan maakt de kantine lunch voor de kinderen klaar die normaal dinners krijgen. Ook de kinderen waarvan de ouders genoeg verdienen kunnen mee eten met de Dinners maar dan moeten ze wel ervoor betalen.

Ook is alles hier binnen de school net wat formeler. Toen ik nog op de basisschool zat spraken wij de docenten gewoon bij hun voornaam aan hier worden alle docenten met meneer of mevrouw aangesproken en uitsluitend de achternaam gebruikt.

De school waar ik stageloop telt 387 leerlingen verdeeld over 16 klassen. De meeste leerlingen komen uit een gezin met een laag inkomen, ouders die veel werken en een ouder gezinnen. Iets wat ook nog een groot verschil is met Nederland is dat de school 10 klassenassistenten heeft. De vier klassen met de jongste kinderen hebben allemaal hun eigen klassenassistent en de andere drie klassen delen er samen een. De andere vijf assistenten zijn voor special needs leerlingen. Toen ik hier achter kwam dacht ik dat zijn wel heel veel klassen assistenten voor een school. Maar nu denk ik alle hulp die er voor de kinderen is is ook echt nodig.

Ook hebben de leerlingen iedere week een bijeenkomst de P4 tot met de P7 samen en de jongste klassen samen. in deze bijeenkomsten wordt er veel over goeie doelen, bijzondere dagen en andere dingen die die week van toepassing zijn gesproken. Ook reiken ze ieder week een award uit per klas voor de beste leerling van de week. Best bijzonder om dit mee te maken omdat in toen ik op de basisschool zat we dit niet hadden

En zo is er nog veel meer te vertellen over mijn stage en de verschillen met Nederland. Zelf heb ik de kinderen een les gegeven over Nederland en ook ben ik met de P5's mee op schooluitje geweest. We gingen naar Armagh en daar naar het Navan Centre and Fort. Daar was een huis gebouwd zoals de Kelten daar vroeger leefde en er waren twee verklede acteurs die alles over die tij vertelde. Ook mochten de kinderen hun eigen Keltische schild maken. Het was een hele leuke dag.

Verder help ik gedurende de dag de leerlingen met hun opdrachten. Kopieer ik voor de docent en doe zo wat andere taken in en rond om de klas. Het is super leuk om eens mee te draaien in een ander land en op en basisschool je ziet zoveel verschillende dingen en zeker ook omdat ik zelf de middelbare school ben gewent.

En natuurlijk zijn er ook overeenkomsten. De leerlingen hier krijgen ook gewoon huiswerk, spellingtesten, rekenen, speling etc.

De afgelopen weken heb ik het dan ook heel erg naar mijn zin gehad en me heel welkom op de school gevoelt en daarom vind ik het heel jammer dat de stage er bijna op zit. Ik ga dan ook nog lekker even genieten van de laatste dagen en ik schrijf jullie binnenkort weer.

x Tanja

  • 02 April 2019 - 19:03

    Coen:

    Interessante verschillen maar ook fijn om te lezen dat de basisschoolkids overeenkomsten hebben met de onze. Heb je nog andere lessen gegeven dan die ene over Nederland? Of heb je ondersteund bij rekenen bijvoorbeeld?

    Veel succes en groetjes! Coen

  • 03 April 2019 - 03:58

    Kees-Jan:

    Maak er een mooie laatste week van: ga je nog iets speciaals met je lln doen? Kan dat wel zoals in NL: een leuke laatste les of zo?
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Voor iedereen die geïnteresseerd is kun je via dit profiel al mijn avonturen volgen die ik beleef in het buitenland.

Actief sinds 20 Dec. 2018
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 4004

Voorgaande reizen:

03 Januari 2019 - 31 Mei 2019

Belfast 2019

Landen bezocht: