St. Patrick's Day. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tanja - WaarBenJij.nu St. Patrick's Day. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tanja - WaarBenJij.nu

St. Patrick's Day.

Blijf op de hoogte en volg Tanja

19 Maart 2019 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hallo Allemaal,

Afgelopen zondag was het dan St. Patrick's Day. Een Feestdag die wij in Nederland niet kennen. St. Patrick's Day is een feestdag die gevierd wordt in onder anderen Ierland, Noord-Ierland, Montserrat en Newfoundland (een provincie in canada). St. Patrick's Day wordt gevierd op 17 maart en op deze dag herdenkt iedereen de beschermheilige van het land (Sint-Patricius). 17 maart is dan ook de sterfdag van Sint-Patricius. Groen is de kleur van deze feestdag en dat zie je ook vaak terug in de kleding van de mensen. St. Patrick's Day is niet alleen een feestdag die aan de Ierse cultuur verbonden is maar is ook een christelijke feest.

Een van de legendes over Sint-Patricius verteld het verhaal over hoe hij de slangen verdreef van het Ierse eiland. Natuurlijk verdreef hij niet echt slangen maar slangen is een metafoor voor heidense religies. Volgens de legende bracht Sint-Patricius het christendom naar Ierland en dat heeft ervoor gezorgd dat alle andere (heidense) geloven uit Ierland verdwenen.

Natuurlijk is dit een legende en zoals ik er naar kijk is er geen enkel geloof dat heidens is maar goed zo als ik het hierboven heb beschreven is zoals de legende staat beschreven.

Nu ik jullie wat achtergrond informatie heb gegeven over wat St. Patricks dat is zal ik jullie vertellen hoe ik hem heb gevierd en beleefd.

Mijn St. Patrick's Day begon 's Ochtens waar ik samen met 2 andere Erasmus studenten de stad in ben gegaan. Dit het allemaal niet zoveel met St. Patricks Day te maken maar er waren een paar winkeltjes waar we graag naartoe wilde. Om 12:30 zou er een parade starten in het centrum dus toen we alle winkeltjes gehad hadden gingen we ergens lunchen. Na de lunch hebben we ons klaar gemaakt voor de parade (Ierse vlag geschminkt, vlaggetjes gepakt etc.).

De parade begon om 12:30 met een groep doedelzak spelers wat ik super leuk vond. Ik had nog nooit eerdere zo'n groep spelers meegemaakt en het klonk ook nog eens heel goed. Super leuk dus! Verder moet ik wel eerlijk zijn want de parade viel een beetje tegen. De gehele parade duurde ongeveer 15 minuten, hier en daar was soms live muziek en er waren 2 à 3 zelfgebouwde paradewagens te zien. En dit viel tegen omdat ik natuurlijk het uitbundige Nederlandse carnaval gewent ben met de mooiste wagens.



toen we rond 12:45 de hele parade gezien hadden zijn we naar Custom House Square gelopen. Daar zouden om 13:00 de hekken opengaan voor een gratis concert met als hoofd act the Vengaboys. En om 13:00 gingen de hekken dan ook echt open en we waren er op tijd bij dus toen we het terrein opkwamen lopen konden we helemaal door lopen tot dat we voor aan bij het podium stonden. Wat was ik op dat moment blij dat ik mijn speciale oordopjes voor muziek bij had. Ik stond vooraan bij de boksen en de muziek stond erg hard maar met mijn oordopjes in was het super goed te doen (en ook beter voor mij oren).

Om 13:00 begon het concert dan met The Whistlin' Donkeys. Dit is een band die traditionele Ierse muziek spelen maar hier ook een eigen draai aan geven met Keltische rock invloeden. Ondanks dat de naam erg grappig is was het een hartstikke goeie band met die typische Ierse muziek die ik echt weet te waarderen.



Na The Whistlin' Donkeys kwamen de Ierse dansers de Fusion Fighters. Deze Ierse dans was geweldig, het snelle voeten werk en iets zo makkelijk eruit laten zien terwijl dat het niet is doet je echt verbazen. En ik voelde me dan ook vereerd dat ik dit van zo dichtbij mocht zien. Echt genieten.



Het volgende optreden was Catherine McGrath. Catherine McGrath is een Ierse country singer en songwriter. Zelf vond ik dit een van de beste optredens. Haar muziek viel ontzetten in de smaak bij mij en ik denk dan ook dat dit het optreden is waar ik het meest van genoten heb. :D



Na Catherine kwam Ryan Sheridan. Ryan Sheridan is een super goeie gitarist en ook weer een Ierse singer en songwriter. Ook dit was een super goed optreden alleen sprak de muziek me wat minder aan. Waar ik mezelf wel op betrapte was ondanks dat de muziek niet mijn smaak was kon ik wel intens genieten van hoe de muzikanten aan het genieten waren. Het straalde van dit optreden af dat ze iets aan het doen waren wat ze het liefst deden en dit maakte het optreden ook weer super goed.

Toen kregen we nog een optreden van de Belfast Ukelele Jam. Leuk om te zien. een groep mensen allemaal met ene Ukelele die samen covers speelde en zingen.

En toen was het zover. Het optreden zou bijna op zijn eind lopen en het was tijd voor het laatste optreden, the Vengaboys. Dit was eigenlijk de voornaamste reden dat ik naar het concert was gegaan. En door alle andere optredens was ik dan ook super blij verrast want wat heb ik genieten. En de Vengaboys was dan ook de kers op de taart. Het optreden was super leuk om te zien. Het hele publiek was dol enthousiast en het was echt een feestje. En hoe grappig is dat toch ene beetje Nederland in Ierland op St. Patrick's dag.



Ik heb onwijs genoten van het concert en daarna zijn we met wat Erasmus studenten naar de winkel gegaan om pizza te halen en hebben we het bij hun thuis afgesloten met pizza, kletsen, lachen, eten en funny video's. Voor mij de ideale manier om een geslaagde dag af te sluiten.

Ja misschien heb ik niet 100% de St. Patrick's viering meegemaakt. Maar dat maakt voor mij niet uit. De overvolle pubs en dronken mensen hoeft voor mij niet zo.

Ik heb een geweldige St. Patrick's Day gehad en het was weer een super mooie ervaring.

Tot de volgende keer weer :D

x Tanja

  • 19 Maart 2019 - 18:50

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Ik heb nog nooit St.P.Day gevierd en als ik dat zo lees, heb ik wat gemist! leuk hoor en ook leuk beschreven!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Voor iedereen die geïnteresseerd is kun je via dit profiel al mijn avonturen volgen die ik beleef in het buitenland.

Actief sinds 20 Dec. 2018
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 4072

Voorgaande reizen:

03 Januari 2019 - 31 Mei 2019

Belfast 2019

Landen bezocht: